Beleef autisme en word autismevriendelijk!

Meer weten over de gevoelswereld van iemand met een autisme spectrum stoornis (ASS)? Neem dan deel aan een workshop Autisme Beleving Circuit bij Stichting Empower en ervaar hoe de wereld er anders uit kan zien.

Begrip
Autisme is uniek. De kwaliteiten en beperkingen van ASS uiten zich bij elke persoon anders, bijvoorbeeld in gedachten, handelingen, voelen, horen, zien en verbanden leggen. Hierbij spelen omgevingsfactoren als geluid, licht, mensen in de directe nabijheid en tijd een belangrijke rol. Kenmerkend voor alle mensen met ASS is dat de informatieverwerking anders is en dat zij een andere waarneming van de wereld om ons heen hebben. Overzicht hebben is moeilijk, er is teveel keus, het is niet duidelijk wat iemand wil, signalen geven iets heel anders aan dan de letterlijke betekenis zegt. Hierdoor worden ‘gewone’ activiteiten in het dagelijks leven zo moeilijk dat men vastloopt.

Inzicht
Het volgen van een Autisme Beleving Circuit vergroot de basiskennis met betrekking tot ASS en geeft meer inzicht in de communicatie met mensen met autisme. De trainer behandelt tijdens de workshop verschillende onderwerpen aan de hand van theorie en praktijkvoorbeelden. Het interactieve Circuit bestaat uit een aantal oefeningen waarin de deelnemer letterlijk en figuurlijk beleeft wat er gebeurt bij vastlopen in acties of communicatie. Horen, zien, voelen, proeven is niet wat het lijkt. De deelnemer krijgt bij de oefeningen tips en handvatten om de gevoelswereld van mensen met ASS beter te begrijpen.

Het circuit in zijn geheel is inspirerend en motiverend om de focus op autisme te verbreden. Door de ludieke aanpak is het bij uitstek geschikt als kennismaking met ASS voor familie, vrienden, collega’s, sportgenoten, leraren en iedereen die open staat voor autismevriendelijke benadering.

Informeer naar de specifieke mogelijkheden bij Stichting Empower.