Bewegen is belangrijk

Bewegen geeft een goed gevoel

Bewegen is belangrijk. Het geeft energie, een goed gevoel en zorgt voor het kwijtraken van spanning of een teveel aan energie. Maar sporten kan lastig zijn als je een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en/of ADHD hebt. Hoe weet je welke sport je leuk vindt? Hoe plan en organiseer je dit? Hoe maak je contact met anderen? Een antwoord op deze vragen vind je door het zelf te ervaren.

Sporten en bewegen spelen een cruciale rol in het verbeteren van de levenskwaliteit van mensen met Autismespectrumstoornis (ASS). Onze begeleiding bij Stichting Empower is gebaseerd op de principes van ‘kruipen, lopen, rennen’:

1. Kruipen: De eerste stap naar een actieve levensstijl
  2. Lopen: Aan de slag op je eigen tempo
  3. Rennen: Zelfstandig en vol vertrouwen

Deze stappen helpen mensen met ASS bij het ontwikkelen van fysieke, sociale en emotionele vaardigheden.

De positieve effecten van sporten op mensen met ASS:

• Fysieke gezondheid: Regelmatig sporten verbetert de fysieke gezondheid, wat bijdraagt aan een betere algemene conditie en vitaliteit.
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: Sporten in een groep helpt bij het opbouwen van sociale vaardigheden, zoals samenwerken en communiceren. Dit kan leiden tot nieuwe vriendschappen en een gevoel van verbondenheid.
  • Zelfvertrouwen: Door successen te ervaren in sport, groeit het zelfvertrouwen. Dit kan doorwerken in andere aspecten van het dagelijks leven.
  • Stressvermindering: Bewegen helpt bij het verminderen van stress en angst, wat vaak voorkomt bij mensen met ASS.
  • Structuur en routine: Sportactiviteiten bieden structuur en routine, wat voor veel mensen met ASS prettig en rustgevend is.
  • Emotieregulatie: regelmatig sporten heeft een bewezen positieve invloed op de emotieregulatie. Dit leidt tot vermindering van stemmingswisselingen, verminderen van depressieve klachten en controle over eigen boosheid.

Bij Stichting Empower geloven we in de kracht van sporten en bewegen om de levenskwaliteit van mensen met ASS te verbeteren. Ons team van ervaren begeleiders staat klaar om je te ondersteunen op jouw weg naar een actievere en gezondere levensstijl.

Interesse? Klik op onderstaande linkjes voor meer informatie.

Stichting Empower biedt de volgende sporten aan:

• Voetballen bij PEC Kicks ASS
  • Hardlopen
  • Padel
  • Zwemmen

Voor aanmelden klik hier. Onze algemene voorwaarden zijn hier te vinden.