Bewegen is belangrijk

Bewegen geeft een goed gevoel

Bewegen is belangrijk. Het geeft energie, een goed gevoel en zorgt voor het kwijtraken van spanning of een teveel aan energie. Maar sporten kan lastig zijn als je een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en/of ADHD hebt. Hoe weet je welke sport je leuk vindt? Hoe plan en organiseer je dit? Hoe maak je contact met anderen? Een antwoord op deze vragen vind je door het zelf te ervaren.

Kruipen, lopen en rennen

Onze begeleiding op sportgebied is gebaseerd op het principe ‘kruipen, lopen en rennen’
Met ‘kruipen’ bedoelen we de spreekwoordelijke drempel over stappen. Met andere woorden; de eerste stap zetten om daadwerkelijk te gaan sporten. Na aanmelding bij Stichting Empower neemt de sportcoördinator contact met je op voor een intake en uitgebreide uitleg.

Met ‘lopen’ bedoelen we fysiek aan de gang gaan. Lekker sporten op eigen niveau, met een individuele begeleider of in een kleine groep deelnemers met veel begeleiders. Jouw eigen tempo staat centraal. In kleine stapjes barrières overwinnen, zelfvertrouwen opbouwen en eventueel werken aan leerdoelen.

Met ‘rennen’ zetten we de laatste stap in het proces. Zelfstandig sporten, zelfstandig meedoen in de groep waarbij contacten met andere deelnemers zijn opgebouwd of meedoen aan wedstrijden waarbij succeservaringen worden opgedaan. Voorafgaand aan wedstrijden wordt gestructureerde en gedetailleerde informatie gegeven, zodat jij weet waar jij aan toe bent. Tijdens de wedstrijden zelf zijn altijd voldoende begeleiders aanwezig.

Stichting Empower sporten en trainingen